Kardinális kérdés a tönkrement gázlift problémája, hiszen a magasságállítás a forgószékek legfontosabb beállítási módja. A helytelenül beállított magasság komoly problémákhoz vezethet: a rossz szögben záródó lábszár és comb, a földet esetleg nem teljesen érintő talp, az elszorított erek a combban mind-mind komoly egészségkárosodáshoz, akár trombózishoz is vezethetnek.
Először értsük meg, hogyan működik a gázrugó, és miért annyira népszerű, hogy gyakorlatilag minden irodai székben ez az alkatrész található meg.
A gázlift egy hengerből és egy benne futó tengelyből áll, sokan ezért is nevezik hidraulikának, szék-hidraulikának, hiszen kinézetre egy hidraulikus munkahengerhez hasonlít.
A munkahenger belső dugattyújában túlnyomás alatt levő gáz található, melyet a két végén megfelelően tömítettek. A belső henger egyik vége a burkolat aljához van rögzítve (a vékonyabb végével, mintha fejjel lefelé állna), másik vége pedig a külső tengely formájában kiáll a gázliftből, és a végén található a magasságállító gomb.
Amikor a gombot megnyomjuk, a túlnyomásos gáz a munkahengert (és a szék önsúlyát) képes megemelni. A gomb elengedésekor a magasság fixálódik. Ha beleülünk a székbe, a testünk súlyával együtt a henger már nem képes emelésre, viszont így összenyomhatjuk, vagyis a szék magasságát lefelé is állíthatjuk.
Hogy ez az állítás mekkora lehet, az változatos, legtöbbször az alábbi (alap, XXL, főnöki és magasított) változatokkal találkozhatunk:
Nézd meg videón is, milyen gázliftekkel dolgozunk:
Létezik egy speciális típus is, amit már nem gyártanak. Lényege, hogy a gázlift (fekete) házában is van egy külön menet, amin van egy vastag anya. Ez az anya illeszkedik a csillagtalpba, és ebben lehet tekerni a gázlift házát, változtatva a magasságot. Így a gázdugattyú állásától függetlenül lehet extra magasra és extra mélyre is süllyeszteni a liftet. Az ilyen gázlifteket hagyományos kivitelűekre tudjuk cserélni meghibásodás esetén, a kompatibilitás biztosított.
Amennyiben a gázlift belső munkahengeréből a gáz elszökik bármilyen oknál fogva, az a továbbiakban nem pótolható. 25 éves működésünk alatt számtalan olyan ügyféllel találkoztunk, akik váltig állították, hogy "gázrugójukat után tudják tölteni". Senkinek sem sikerült. Kérünk téged, ha neked mégis, azt mindenképpen tudasd velünk, mert ebben biztosan világelső lennél.
A belső henger vékonyabb vége egy csapszeggel csatlakozik a külső (fekete) ház aljához, és itt található az a golyós csapágy is, mely a szék forgását garantálja. Ha a csapágy elkopik, a forgás nehézkessé, lehetetlenné válik, a forgó erőket a szék többi alkatrészére próbáljuk ráerőltetni, ami repedéshez, töréshez vezethet.
Több olyan példával is találkoztunk, amikor a gázrugót valaki házilag próbálta javítani. A legdrasztikusabb esetben a tönkrement munkahenger helyett egy fa toldalékot készítettek, melyet a légrugó külső részére erősítettek, majd pedig az egészet gyűrűkkel szorították össze. A szék magasságát természetesen a továbbiakban már nem lehetett állítani, valamint az ormótlan megoldás tönkretette később a csillagtalpat és a szék mechanikáját is.
A második legdurvább esetünk során egy megfúrt liftet láttunk. Ez azért volt igen veszélyes a tulajdonos részéről, mert a gázlift még abban az esetben is tartalmazhat túlnyomást, ha a szék magasságát már nem képes megtartani (mert a gáz csak részlegesen szökött el belőle). A gázlift megfúrása nagyjából a túlnyomásos dezodorok és légfrissítől fúrásával egyenértékű, borzasztóan veszélyes művelet. A kitörő gáz a fúró vagy egyéb eszköz kicsapásával, komoly személyi sérüléssel fenyeget.
A gázlift mindkét végén kúpos furattal kerül kialakításra, melynek az a célja, hogy a szék első használatai során a tulajdonos és a szék önsúlya együttesen préselje össze az alkatrészeket, melyek azután már nem esnek szét. Cserénél ezt az összeszorulást kell megoldanunk, ami nem könnyű feladat.
A gázlift felső, ezüst színű tengelye csatlakozik a szék mechanikájához (alaplapjához). Ennek eltávolításához legalább két erős kézre van szükség, mert a tengelyre ráfogva egy csőfogóval ki kell szabadítani a mechanika csatlakozásából.
A művelet sokszor igényel WD40 támogatást. Nagyon sokat könnyíthet a cserén, ha a mechanikát nem szedjük le az ülőlapról, mert így sokkal könnyebb stabilan lefognunk a szék felső részét, és kiszedni a gázliftet (ahogy az a képen is látható). Ha hozzánk hozod a székedet gázlift cserére, kérünk téged, hogy a hátlapon kívül mást ne szerelj le róla (a könnyebb fogás érdekében).
Fontos, hogy a gázliftet a mechanikából akkor tudjuk csak biztonságosan kivenni, ha a szék ülőlapja is megvan, mert ezzel együtt lehet biztonságosan fogni a művelet alatt. Kérünk, ha székszervizt rendelsz tőlünk, a szék ülőlapja is legyen a széken.
A gázlift másik felének, vagyis a vastagabb fekete vég eltávolításának a módja a csillagtalpból már bonyolultabb. A csillag sérülése nélkül gyakorlatilag csak ezzel a speciális szerszámmal lehet megoldani:
Ez az eszköz finoman, három ponton fogja be a csillagtalpat és egy csavarorsós menet segítségével kitolja belőle a gázliftet. Így garantáltan nem szenved sérülést a csillagtalp.
A házilagos megoldások közé tartozik a gumikalapáccsal való kiütés, ez azonban komolyan veszélyezteti a csillagtalp épségét, így semmiképpen sem javasoljuk.
A gázlift preparálásának veszélyei
A légrugó eltávolítása a székből
Gázlift cseréje szakemberektől
Gázliftekkel kapcsolatos további kérdéseidet ezeken az elérhetőségeken jelezheted nekünk:
Mindenféle magasságú és kivitelű gázlifttel foglalkozunk.
Fontos, hogy a gázliftet a mechanikából akkor tudjuk csak kivenni, ha a szék ülőlapja is megvan, mert ezzel együtt lehet biztonságosan fogni a művelet alatt. Kérünk, ha székszervizt rendelsz tőlünk, a szék ülőlapja is legyen a széken.
Bízd ránk gizlifted cseréjét, és használd székedet a legrövidebb időn belől újra! 25 év szakmai tapasztalatával keres fel téged kollégánk, aki a megfelelő pótalkatrészek és eszközök segítségével szakszerű segítséget fog neked nyújtani, hogy ne kelljen a széked miatt aggódnod.
Mivel a gázlifteket a fentiek alapján javítani nem, csak cserélni lehetséges, így árlistánk alapján könnyen tájékozódhatsz ennek költségeiről.
Maga a szétszerelés az igazán nehéz feladat, mint azt már olvashattad. Ha elhozod hozzánk székedet, a szerelés díja 0 Ft, vagyis a régi lift eltávolításának fáradtságos feladatára és az új lift beszerelésére is a vendégünk vagy (csak az új alkatrész árát fizeted), de kérhetsz helyszíni kiszállást is gázlift cseréjéhez.
Gázliftekkel kapcsolatos szervizigényeddel, kérdéseiddel keress minket az alábbi számon:
Fontos, hogy a gázliftet a mechanikából akkor tudjuk csak kivenni, ha a szék ülőlapja is megvan, mert ezzel együtt lehet biztonságosan fogni a művelet alatt. Kérünk, ha székszervizt rendelsz tőlünk, a szék ülőlapja is legyen a széken.
Gyors megoldások irodai vagy otthoni forgószéked minden problémájára, Budapest területén, 30 éves tapasztalattal.
SZERVIZ | HELYSZÍNI KISZÁLLÁS | SZERVIZ (13. ker.) | ÁTALÁNYDÍJAS KARBANTARTÁS
TÍPUSOK SZERINT | FORGÓSZÉK SZERVIZ | FŐNÖKI SZÉK SZERVIZ | TÁRGYALÓSZÉK SZERVIZ | TÉRDEPLŐSZÉK SZERVIZ
INFORMÁCIÓK | ÁRAK | TIPIKUS PROBLÉMÁK | SZÉKHUZAT | TUDÁSTÁR | VIDEÓK | CSAPATUNK | VÉLEMÉNYEK | KAPCSOLAT